Som hyresgäst hos oss kan du välja att beställa exempelvis nya köksluckor, tapeter, målning eller golvmattor. Det kallas Hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll (HLU).

När kan du beställa?

Du kan göra beställningar mellan 15 november och 15 december varje år.

Du kan också beställa HLU inom 10 dagar efter att ett nytt bostadskontrakt börjat gälla.

Vem kan göra en beställning?

Du behöver ha ett bostadskontrakt hos Partillebo. Du behöver också bo i en fastighet som är äldre än sju år.

Så här beställer du

  1. Gå in på Mina sidor.

  2. Välj “Mina avtal, HLU & IMD” och gör dina HLU-beställningar.

  3. Välj tapeter, golv och färg på områdeskontoret. Här ser du också köksutbudet, men du gör dina köksval digitalt.

  4. Åtgärderna utförs mellan februari och september, året efter att du gjort din beställning.

Om du har frågor eller behöver hjälp med beställningen, skapa ett ärende på Mina sidor och välj att ställa en fråga om ditt boende.

Utbud av golv, tapeter och kök

Du kan se utbudet av golv och tapeter på ditt områdeskontor.

Observera att egeninköpta tapeter inte godkänns.

För att se de val du kan göra till ditt kök, kolla in Bobutiken eller vår beställningsblankett. Du kan också se utbudet av exempelvis köksluckor och beslag på ditt områdeskontor.

Bobutiken

Beställningsblankett kök

Om du inte vill beställa

Om du inte vill göra en beställning, behöver du inte göra någonting.

Kostnad och rabatt för HLU

Varje lägenhet har en plan för hur ofta underhåll ska göras. Beställer du underhåll tidigare än planerat innebär det en engångskostnad, som du betalar efter att åtgärden är utförd.

Om du avstår från underhåll får du en rabatt via hyresavin varje månad.

Dina specifika kostnader och rabatter ser du på Mina sidor, längst ner på sidan ”Mina avtal”.

Extra kostnader vid skador

Extra kostnader tillkommer om det finns skador som beror på så kallat onormalt slitage, exempelvis om vi behöver nikotinsanera i lägenheten.

Om du är osäker på om något i din lägenhet kan räknas som onormalt slitage, är du välkommen att kontakta ditt områdeskontor innan du gör en beställning.

Vanliga frågor om HLU

Våra entreprenörer kommer att kontakta dig och boka en tid för när arbetet ska utföras.

Har du beställt flera åtgärder (t.ex. tapeter och golv) kan de utföras vid olika tillfällen under året.

Alla åtgärder utförs mellan februari och september, året efter att du gjort din beställning.

Du som hyresgäst ansvarar för att förbereda lägenheten enligt de instruktioner du får, exempelvis att plocka undan möbler. Om du inte följt instruktionerna från entreprenören får du betala en kostnad för eventuell tömning eller flytt av möbler.

Beställningen är bindande. Om du ångrar dig, betalar du en avgift för att avboka din beställning.

Om du avbokar fram till 31 december samma år som du gjort din beställning, är avgiften 200 kronor. Efter detta datum är avbokningsavgiften 950 kronor.